Sammen om flere internationale gæster

Sammen om flere internationale gæster

3/6/2020
Foto: VisitAalborg

Det er VisitAalborgs mission at bidrage til kommunens vækst ved at udvikle og synliggøre Aalborg som international destination for erhvervsturisme, ferie-, storby- samt kultur- og oplevelsesturisme og således styrke byens globale attraktionskraft og invitere verden forbi. 

I Aalborg står vi derfor sammen om at tiltrække gæster fra hele verden, for det er vores klare opfattelse, at events og begivenheder med internationalt udsyn har positiv indvirkning på en lang række af byens aktører på tværs af forretningsområder og bidrager til det samlede aktivitetsniveau.

Det mærkede man blandt andet under den netop overståede Aairport Festival, som for første gang gik i luften fra Gigantium i januar 2020 med mere end 9.000 gæster fordelt på festivalens to dage.

- Den første afvikling af Aairport Festval var en stor succes med over 9.000 deltagere, hvor kun 28 procent var fra Aalborg Kommune og helt op mod 8 procent var af international karakter. Ambitionen er at tiltrække endnu flere udenlandske gæster næste år, men hvis det skal lykkes, er der behov for at styrke vores produkt yderligere ved at indgå samarbejder med både internationale og lokale aktører, der sammen kan løfte logistik, overnatning og facilitering, når der skal afholdes store arrangementer i byen. Allerede nu oplever vi, at flere rækker ud, og det hilser vi varmt velkommen, fortæller Kresten Thomsen, som er CEO for Aairport Festival, og fortsætter:

- Vi har nogle unikke rammer i Aalborg, som få kan hamle op med. Det gælder både Gigantium, hoteller og transport i form af banegård og Aalborg Lufthavn, som er en afgørende logistikpartner i forhold til at fragte internationale kunstnere og flere udenlandske gæster til byens events. Over fem millioner mennesker kan være i Aalborg inden for to timers transportafstand, og det er ret unikt for en by som vores, fastslår Kresten Thomsen.

Samarbejde over Kattegat
Aalborg oplevede en stigning på 33.929 overnatninger i 2019 i forhold til året før, og det er særligt de danske, norske og tyske gæster, der flittigt gæster vores by. Men også det britiske, hollandske og svenske marked er i fremgang, og det sætter et positivt aftryk på byen. En afgørende samarbejdspartner i den forbindelse er Stena Line, som blandt andet fremhæver et stærkt markedsføringssamarbejde og lettilgængelighed som afgørende faktorer for, at man også i fremtiden kan tiltrække internationale gæster over Kattegat. 

- Vi har et tæt samarbejde med VisitAalborg, som gør det muligt at tilbyde kontinuerligt content af høj kvalitet og give endnu flere gode anledninger til at besøge Aalborg – både for dem, der tidligere har besøgt Jylland, og som er nysgerrige på at besøge nye steder, samt til dem, som aldrig har besøgt området, fortæller Mona Ulvåknippa, som er Business Growth Manager hos Stena Line og fortsætter:

- Vi oplever desuden en tydelig sammenhæng mellem øget interesse hos vores målgrupper og forskellige pakkeløsninger – det skal være enkelt og lettilgængeligt at opleve Jylland, hvor rejsen starter og slutter hos Stena Line. Pakkeløsningerne omfatter som oftest i den mest enkle form færgetur og ophold, men ved bookingen ser vi også en stigende interesse for Golden Deals, der giver adgang til forskellige aktiviteter på de enkelte destinationer.

Stærkere sammen
Det stigende antal turister skaber ikke blot masser af jobs, men bidrager også til et øget aktivitetsniveau hos byens hoteller, restauranter og butikker. Det mærker man blandt andet hos Restaurant Tabu, som hører til i den absolutte topklasse på Aalborgs gastronomiske scene:

- Internationale gæster er ikke bange for at give lidt ekstra for en god oplevelse. Det kender vi alle sammen fra os selv, når vi rejser ud. Samtidig er udenlandske gæster gode til at dele positive oplevelser med venner og bekendte, hvilket i mange tilfælde skaber endnu flere gæster hos os, fortæller Michael ’Miv’ Pedersen, som er indehaver af Restaurant Tabu.

Det stigende antal internationale turister hænger ifølge Michael Pedersen i høj grad sammen med et voksende samarbejde i byen, som rummer et stort potentiale for at tiltrække endnu flere turister:

- Jeg har drevet restaurationer i Aalborg i snart otte år, og i løbet af den tid er der opstået et solidt samarbejde på tværs af byens erhverv, mediehuse og VisitAalborg. Særligt i de seneste år er samarbejdet blevet styrket væsentligt, fortæller Michael Pedersen og slutter:

- Der er opstået en fælles forståelse for, at det godt kan betale sig at sætte sig sammen og udveksle erfaringer. Jo bedre, vi kan arbejde sammen, jo bedre oplevelser kan vi tilbyde turisterne – og det vil skabe ringe i vandet. I mine øjne er samarbejde kilden til, at vi kan tiltrække endnu flere turister til byen.