rejseinspiration aalborg

Sådan udbreder vi kendskabet til Aalborg

10/21/2019
Foto: Lasse Bruhn

Hos VisitAalborg arbejdes der intensivt med markedsføringen af Aalborg.

For at sikre en helt unik synlighed og branding af Aalborg som rejsedestination, inviteres der hvert år håndplukkede journalister og influencere på besøg for at udbrede kendskabet til byen gennem personlige og redaktionelle fortællinger.

I løbet af første halvår af 2019 har VisitAalborg planlagt og eksekveret hele 11 pressebesøg fra både danske og udenlandske journalister. Det har blandt andet genereret omtale i det italienske onlinemagasin Fermata Spettacolo, i et af Norges største ugeblade Hjemmet, i den engelske tabloidavis The Mail on Sunday og i den amerikanske gigantavis The New York Times. Pressebesøgene har desuden resulteret i flere tv-udsendelser om Aalborg for eksempel i det tyske WDR-program Wunderschön og det kinesiske succesrejseprogram What A Wonderful World.

Resultater af journalistbesøg i 1H2019

  • Over 9 millioner eksponeringer fordelt på mere end 20 lande i Asien, Europa, Afrika og Nordamerika.
  • Omtaler i 28 udenlandske medier og 13 danske medier heriblandt tv-medier, tabloidaviser samt trykte og digitale magasiner.

Rykker grænserne for destinationsmarkedsføring

Gennem de seneste år har VisitAalborg intensiveret brugen af influencer-marketing til at udbrede kendskabet til Aalborg som feriedestination. Det sker blandt andet gennem et tæt samarbejde med influencer-bureauet BrandHeroes, som er specialister i samarbejder med såkaldte mikroinfluenter.

- VisitAalborg har opnået utroligt flotte resultater af deres indsatser, fordi de har formået at se deres kunder i øjnene og rent faktisk anerkende behovet for autentisk og personligt indhold. VisitAalborg har med den tilgang været med til at rykke grænserne for destinationsmarkedsføring, fortæller CCO og medstifter af BrandHeroes, Rasmus Arendt, og fortsætter:

- I mine øjne har VisitAalborg umærket sig ved deres velovervejede baggrundstanker om at integrere resultaterne af influencer-samarbejdet i deres marketingmix. At de efterfølgende har formået at indfri disse tanker ved at optimere indsatserne på tværs af kanaler, er helt suverænt.

I første halvår af 2019 har VisitAalborg haft intet mindre end 17 influencers fra ind- og udland på besøg. Det har resulteret i 86 forskellige contentopslag med godt en halv million visninger, 609 Instagram-stories med 2.450.000 visninger og et samlet engagement på knap 30.000. Derudover har influenterne leveret to dybdegående blogindlæg. I sidste halvår af 2019 har VisitAalborg planlagt otte influencer-besøg heriblandt norske top-bloggere.

Resultaterne af årets foreløbige influencer-indsatser har blandt andet genereret danske, norske og tyske rejseblogs, som anvendes aktivt i destination Aalborgs overordnede markedsføring. Derudover fungerer de unikke blogs som inspiration til potentielle turister på VisitAalborgs hjemmeside.

- Influencerkampagner er en stor gevinst i netop destinationsmarkedsføring, fordi influentens content efterfølgende kan bruges i destinationens øvrige markedsføring. Derudover er det en stor fordel, at denne form for indsatser giver en særlig mulighed for at penetrere forbrugernes mentale spamfilter og samtidig skabe et unikt kendskab til destinationen, slutter Rasmus Arendt.